Dziś trudno nam sobie wyobrazić stoki narciarskie bez wyciągów. Są niewątpliwym ułatwieniem zarówno dla wyczynowych narciarzy jak i amatorów ledwie odbijających się kijkami. Historia wyciągów jest nierozerwalnie złączona z rozwojem turystyki narciarskiej.
Wyciągi narciarskie zaliczamy do kolei linowych, które montuje się na stokach. Służą do transportu narciarzy, snowboardzistów oraz turystów niegotowych do tego, aby samodzielnie wspiąć się na szczyt.
Rozwój wyciągów narciarskich
Góry zdobią nasze krajobrazy od niepamiętnych czasów. Ale mnóstwo wody upłynęło w rzekach i strumieniach, zanim surowy krajobraz gór zaczęły naznaczać pierwsze wyciągi narciarskie. Nie byłoby ich bez prekursorów narciarstwa, o których warto tu wspomnieć. Nikt jeszcze nie słyszał w Tatrach o nartach lub miano na ich temat jedynie mgliste wyobrażenie, kiedy w kilka lat przed końcem XIX wieku pan Barabasz – chodzi o Stanisława, nie mylić z postacią biblijną – zdobył skądś pierwszą parę nart i kroczył z nimi dumnie po swych pierwszych trasach. Zdumieni górale przystawali, cmokali, nie mogli wprost wyjść z podziwu.
To był pierwszy impuls. Kilkanaście lat później pojawiły się w okolicy pierwsze organizacje narciarskie. Początkowo ich członkowie rekrutowali się przeważnie spośród taterników, którzy posługiwali się nartami podczas rozmaitych podejść.
Potem wybuchła I Wojna Światowa. Jeden z jej długotrwałych aktów rozegrał się w dolomitach. Obie strony konfliktu wspomagały się przenośnymi kolejkami linowymi, których stworzono naprawdę dużo.
W latach dwudziestych zainstalowano pierwszy wyciąg narciarski, miało to miejsce w szwajcarskich górach. Był to charakteryzujący się małą przepustowością wyciąg saniowy. Natomiast 26 lutego 1936 roku nasi konstruktorzy zbudowali pierwszą tego rodzaju kolej na ziemiach polskich. Wiodła ona na Myślenickie Turnie, czyli czubę Kasprowego Wierchu.
Czym się różnią wyciągi
Wyróżniamy wiele typów wyciągów narciarskich. Ich rodzaj zależy od pełnionych funkcji oraz ukształtowania terenu. Dość szeroko rozpowszechnione są wyciągi krzesełkowe. Korzystają z nich nie tylko narciarze, ale również inni turyści. Zwykle na siedziskach zasiada dwójka ludzi, która opiera się dłońmi o poprzeczną belkę. Szczególnie dla narciarzy przeznaczone są wyciągi orczykowe i talerzowe, w których pasażerowie zasiadają pojedynczo.
Będąc w górach, spotykamy też koleje kabinowe oraz gondolowe, które są obudowane i mogą wziąć na pokład sporą liczbę narciarzy i turystów pieszych. Różnią się między sobą konstrukcją wagoników, ich rozmiarami oraz typem mechanizmu, który umożliwia im sprawne działanie.